Hem » Sjustegsmodellen » Konceptet

Steg 1. Konceptet

Du behöver först ha en idé om hur hälsodata skulle kunna stötta en viss användare som vill hantera ett visst problem.

Konceptet - glödlampa

Ett sätt att arbeta med det finns beskrivet i NABC-modellen. NABC står för Need, Approach, Benefit, Competition, Den används ofta i innovationsstödjande verksamheter.

extern länk NABC – en modell för att testa din idé, LU Innovation

Därefter behöver du skaffa dig en grov bild av hur dessa hälsodata skulle behöva skapas, samlas, bearbetas och återkopplas till den eller de som behövde stödet från hälsodata. En överblick behövs för att sedan kunna borra i detaljerna. Det gör det lättare att diskutera med beslutsfattare, potentiella ägare av hälsodatalösningen och användare, eller någon som kan representera dem.

  • Vad är du ute efter?
  • Vem ska ha nytta av vad?
  • Hur ska det grovt sett fungera?
  • Vad vore nödvändigt, vad vore bonus.
  • Vad är den minsta, livskraftiga funktionen (MVP) för att göra konceptet intressant för användaren?
  • Har någon redan gjort något som går att bygga vidare på eller går det kanske till och med att kroka arm med någon som redan vill det?

Exempel

Som ett exempel på hur du kan tänka, använder vi oss av vårt fiktiva projekt Hälsosam vikt.

Individens roll för hälsosam vikt och första MVP

Individen kanske skulle kunna ha en applikation där det går att följa vikten? Om den börjar avvika från det individen vanligtvis väger, så kanske individen borde uppmärksammas på det och få tips om åtgärder för att vikten ska kunna kontrolleras bättre?

Kanske borde applikationen uppmuntra individen att genomföra åtgärder och följa upp hur det går. Som så ofta när det gäller levnadsvanor, behövs en långsiktig och återkommande uppmuntran och arbete för att förändring ska kunna bestå. Vi skulle kunna skissa på en MVP som på något sätt presenterar viktkurva och som också ger råd vid avvikelser.

Kommunens MVP

Kommunen kanske behöver en helt annorlunda applikation? Den skulle kunna följa viktutvecklingen för hela stadsdelar. Åtgärder för att påverka frågan skulle samtidigt sättas in och kommunen skulle kunna följa effekten direkt.

En funktion skulle kunna vara att följa invånarnas vikt på populationsnivå och jämföra med utbyggnaden av cykelvägar? Vi skulle då kunna skissa på en MVP som presenterar viktstatistik och cykelvägar per geografisk enhet i en viss kommun.

Hälso- och sjukvårdens MVP

Om mötet innefattar frågor som handlar om patientens vikt, kan en överblick över viktens utveckling vara central. En enkel viktkurva och en förteckning över vilka råd som patienten får kan vara en bra första MVP.

Att tänka på

Kommunikationsmaterial

En god idé är att samla det du kommit fram till i någon form av kommunikationsmaterial. Det är värdefullt att kunna beskriva

  • vad som är tänkt att göras
  • av vem
  • till vilken nytta.

Inget slår ett ”what’s-in-it-for-me” som diskussionsstartare när du kontaktar tilltänkta samarbetspartners.

extern länk Swelife har tagit fram en verktygslåda för projektkommunikation. Här finns många bra tips!

Framtiden för konceptet

Förtydliga gärna hur det är tänkt att det ska gå att sprida lösningen och hur den ska kunna få ett långsiktigt liv. Ju mer du funderar på det, desto lättare är det att söka fram lämpliga partners för arbetet över tid. Det blir även lättare att intressera såväl experter som finansiering.

Fundera också ett varv till på vad som är ovanligt eller unikt med det som ska göras. Det brukar vara faktorer som spelar stor roll för att öka intresset för utveckling av nya eller rejält förbättrade lösningar.

Checklista Konceptet

I projektet har vi

  • formulerat konceptet
  • identifierat nyttor och dessas mottagare
  • skissat fram en MVP, minsta verksamma produkt
  • tagit reda på befintliga lösningar
  • tagit fram ett enkelt kommunikationsmaterial
  • identifierat inledande idébärare och ambassadörer

Läs mer

MVP, vad är det?

Minimum Viable Product.

sjustegsmodellen, variant

Sjustegsmodellen

Alla stegen samlade

Checklistorna

Hela modellens listor

Rulla till toppen