Steg 3. Kundresan
Här i tredje steget jobbar du med målgruppernas upplevelser och vad du kan göra för att förbättra dem.
Ett sätt att skapa en bild över detta är att göra en så kallad kundresa. I kundresan går en – tänkt eller helst verklig – användare ur en målgrupp igenom, steg för steg, hur det är att göra i dag det som du vill förbättra. Det hjälper dig att se var behoven av förbättring finns och var det redan i dag fungerar fint.
- Hur påverkas processen av att vissa hälsodata görs tillgängliga?
- Var kommer de i så fall in i processen och gör nytta?
- Var fungerar det dåligt i dag, och var fungerar det bra?
- Var spelar de nya data som störst roll för att uppnå målbilden?
I vårt fall med Hälsosamvikt har vi ännu inte tagit fram en kundresa, men i figuren nedan finns ett exempel från ett annat arbete med att kartlägga informationens betydelse.
Studier visar att förstagångsföräldrar saknar råd när deras barns vikt-längdkurva ökar mer och snabbare än genomsnittet. De tycker att problem inte tas på allvar och att det bara sker punktinsatser från exempelvis hälso- och sjukvården. Det blir tydligt i kundresan, och den inspirerade till en funktion där föräldrarna kunde få specifika råd när kurvan når vissa nivåer.
Diskussioner med målgrupperna kan på det här sättet ge en bild av MVP:er och lämpliga prioriteringsgrunder för det fortsatta arbetet.
Checklista Kundresan
I projektet har vi …
- beskrivit behoven hos alla målgrupper
- identifierat när i flödena behoven uppstår
- identifierat vilken information som behövs var
- identifierat hur målgrupperna vill ha informationen
- skapat en prioritetsordning för åtgärder
- skapat underlag för MVP, minsta livskraftiga produkt