Steg 2. Resurser
Med kommunikationsmaterialet i bakfickan kan du ge dig ut och försöka intressera såväl finansiärer och samarbetspartners som nyckelkompetenser. På så sätt kan du frigöra de resurser som projektet kommer att behöva.
Om det finns nyckelkompetenser som arbetat med snarlika frågor och är väl insatta i ämnet, är de särskilt intressanta att prata med. Antingen kan de arbeta med det du är på väg att genomföra eller så kan de kanske åtminstone ge lite råd kring hur du kan tänka. Det kan till och med vara något du behöver lägga upp på ett annat sätt än du har tänkt dig.
Klokt är att tidigt söka upp representanter för målgrupperna som ska använda lösningarna.
I vårt användningsfall om hälsosam vikt finns det flera tänkbara aktörer. Det finns exempelvis en patientförening (HOBS, hälsa oberoende av storlek), kommuner som vill planera samhällsinsatser för att påverka övervikt, barnhälsovårdens sjuksköterskor och överviktsexpertis i hälso- och sjukvården.
Det är också bra om du kan hitta de som arbetar med lösningar på olika nivåer i frågan. Det är bättre att bygga vidare på sådant som redan finns eller kroka arm för att komma vidare tillsammans.
En del tajming kan också krävas i planeringen om man siktar på finansiering från utlysningar från regionala, nationella eller internationella innovationsfrämjande aktörer. Många återkommande utlysningar görs bara någon gång per år.
Checklista Resurser
I projektet har vi …
- analyserat ekosystemet
- analyserat samarbeten
- pratat ihop oss med partners
- förhandskontaktat olika experter
- formulerat ansökningar